Domovská stránka » Strategické HR » PREŽITIE NA TRHU PRÁCE: UMENIE ADAPTÁCIE V ČASE DIGITALIZÁCIÍ
Diverzita a inklúzia

PREŽITIE NA TRHU PRÁCE: UMENIE ADAPTÁCIE V ČASE DIGITALIZÁCIÍ

V spolupráci s:
Adobe Stock
V spolupráci s:
Adobe Stock

S nástupom technologických inovácií, ako je umelá inteligencia a digitalizácia sa stáva stále väčšou výzvou zaplniť voľné pracovné miesta. Tieto pokročilé technológie môžu nahrádzať manuálnu a rutinnú prácu, čo vyžaduje, aby sa zamestnanci prispôsobili a rozvinuli svoje profesijné zručnosti. Ako na to?

Mgr. EMÍLIA JÁNYOVÁ LOPUŠNÍKOVÁ

Prezidentka Asociácie lektorov a kariérnych poradcov (ALKP)

Aké témy sú momentálne najaktuálnejšie výzvy v oblasti pracovného trhu?

Medzi najväčšie výzvy v súčasnosti patrí nepochybne digitalizácia pracovných pozícií a to aj na miestach, kde by sme ju možno nečakali. Prechod do online priestoru v mnohých sektoroch nám klope na dvere a umelá inteligencia môže na pracovnom trhu slušne zamiešať kartami.

Ktoré firmy na Slovensku by ste vyzdvihli ako najinšpiratívnejšie v oblasti budovania úspešného employer brandingu? A prečo?

Za inšpiratívnu pokladám každú firmu na Slovensku, malú, strednú či veľkú, ktorá dbá o duševné zdravie svojich ľudí, prispieva na ich sebarozvoj kvalitným vzdelávaním a pracuje na tom, aby zamestnanci pracovali v podnetnom a bezpečnom pracovnom prostredí. Osobitne oceňujem podniky, ktorých prioritou je dlhodobé budovanie dobrých vzťahov na pracovisku a zároveň špeciálne vytváranie priestoru pre čas strávený so svojou rodinou poskytovaním finančných či dovolenkových benefitov.

Čo je najdôležitejšie pre uchádzačov pri výbere nového zamestnania?

Myslím že na prvom mieste je sebapoznanie. Otvorene si byť vedomý toho, čo viem, v čom som dobrý, čo môžem firme ponúknuť. A naopak, kde sú moje slabiny – čo si môžem a chcem doštudovať, doučiť sa. Uchádzačom odporúčam k soft – a hardskills pracovať aj na svojich sociálnych zručnostiach. Veľmi dôležité je určite kvalitne spracované CV. A samozrejme – vedieť sa odprezentovať.

Čo očakávajú zamestnávatelia od uchádzačov pri nábore nových ľudí?

Pri nábore nových ľudí zamestnávateľ očakáva, že dostane hotového človeka. Je to však polopravda, nazvyme ho teda človeka so skúsenosťami. Mal by byť adaptabilný, kreatívny, firemne lojálny, zodpovedný, ochotný učiť sa nové veci. Väčšina ľudí nepracuje v oblasti, ktorú vyštudovali, ale keď potenciálni zamestnanci majú chuť učiť sa a rozvíjať, ich adaptácia je oveľa rýchlejšia. Nemenej dôležitý je „drive“ uchádzača, ak je ho cítiť na pohovore, zvyčajne to býva dobrý znak.

Ďalší článok