Domovská stránka » Kariéra » AKÉ JE ZAMESTNANIE U VLAKOVÉHO DOPRAVCU?
ADVERTORIAL
V dnešnej dobe je veľký dopyt po freelancerskej práci či práci v kancelárii, hlavne pri mladej generácií. Čo Vás presvedčilo k tomu, aby ste sa zaujímal o zamestnanie u vlakového dopravcu?

Ja som bol vždy taký iný. Doma som neobsedel, radšej som behal po vonku, internet v mobile som nepoznal. Naučil som sa skôr tráviť čas na vzduchu, ako sedieť doma za počítačom a hrať hry. To ma nebaví a aj pri výbere zamestnania som sa rozhodoval medzi viacerými verziami. Hlavná podmienka bola cestovanie, byť stále v pohybe, pričom tým nemyslím prechádzanie sa po reštaurácii. Keďže otec bol rušňovodič, pri vlakoch som vyrastal, preto som nemal žiadne pochybnosti o tom, kde chcem robiť. Dokonca sa práca rušňovodiča stala mojím životným snom.

V čom presne spočíva vaša náplň práce?

Náplň práce je predovšetkým odviezť vlaky do cieľovej stanice bezpečne, a pokiaľ to ide, tak aj bez meškania. Každý deň na trati je iný a žiadna zmena nie je rovnaká. Chcem tým povedať, že ak aj máte 2 dni po sebe zmenu s tými istými vlakmi, stále je iná, mení sa počasie, získavate skúsenosti. Skrátka treba aj k rovnakým vlakom pristupovať individuálne.

Tesne pred nástupom do zmeny sa zahlásim strojmajstrovi – poviem mu svoje meno a číslo vlaku, ktorým v danú zmenu začnem. Zapíšem si to do záznamu, podpíšem sa do knihy BOZP, fúknem do alkoholového testu a idem si po „svoj“ rušeň. Na rušni musím vždy pozrieť, v akom stave mi ho kolega priniesol, či nie je na ňom niečo, čo by ohrozovalo bezpečnosť mňa aj cestujúcich a verejnosť okolo trate. Ak je všetko v poriadku, zapíšem sa do „odovzdávkovej knihy“, pozriem poruchy, ktoré sa na rušni vyskytli v nedávnej minulosti, aby som vedel, čo sa teoreticky môže stať. Pripravím si cestovný poriadok, nastavím informačný systém, vyskúšam brzdu a hurá do cieľovej stanice.

Po ukončení zmeny odovzdám kolegovi rušeň, zreferujem jeho stav, poprípade upozorním, na čo si dávať pozor, čo sa deje na trati, ak je tam niečo, o čom by mal vedieť, no nepíše sa to v tzv. všeobecnom rozkaze. (V tzv. všeobecnom rozkaze sú napísané rôzne mimoriadnosti na trati, či už zníženie rýchlosti, alebo nové návesti, poprípade kde pracujú traťoví robotníci).

Jakub Dušan Kelo
Rušňovodič
Hovorí sa, že vzhľadom k tomu, že dnešná generácia nejaví tak veľký záujem o manuálnu prácu, zamestnávateľ si viac váži svojich zamestnancov. Ste jedným z príkladov?

Podľa mňa je dnes taká doba. Človek by chcel zarábať peniaze tak, aby sa pritom čo najmenej unavil, aby neprišiel zo zamestnania úplne vyšťavený, ale aby z toho dňa ešte niečo mal. Veľa mojich spolužiakov zo strednej školy to tak tiež má, no mňa by taká práca asi nebavila. Ja som skôr za manuálnu prácu a práca rušňovodiča mi v tomto ohľade vyhovuje.

Kariérny rast je u nás možný a funguje podobne ako v iných zamestnaniach. Najprv človek začína na malých „motorákoch“ na regionálnych tratiach, neskôr sa dostane aj na hlavné trate s rýchlikmi na veľkých elektrických rušňoch a nakoniec na rýchliky a vlaky vyšších kategórií, ktoré sú, samozrejme, už viac ohodnotené.

Rušňovodič nemôže rovno ťahať veľké vlaky, preto si na začiatku, po zákonitých skúškach, „odkrúti“ jednoduchšie výkony. Takým je posun v depe, kde rušňovodič na takom malom akumulátorovom rušni posunuje s inými rušňami do haly na opravy a z haly na vlaky. Pri tomto sa človek toho veľa naučí, a keď sa potom už dostane ďalej, nadriadení si všimnú pokroky a je možnosť, postúpi a dostane sa už aj na trať, kde je aj to finančné ohodnotenie vyššie. Samozrejme, aj u nás platia rôzne motivačné príplatky, príplatky za sviatky, nočné zmeny, prémie a podobne. 

Aké výhody môžu čakať uchádzačov o pozíciu, na ktorej ste zrovna vy?

Výhody v tomto zamestnaní sú rôzne. Väčšina určite pozitívne ohodnotí, že už po 3 mesiacoch od podpisu zmluvy, je možné využívať tzv. režijné výhody pre seba a pre najbližšiu rodinu. Tie padnú vhod nielen počas zmeny, ale aj počas voľna, napríklad pri rôznych výletoch, pretože sa nemusíte strachovať, že skončíte s autom niekde v zápche a podobne. Jednoducho len nastúpite do vlaku bez čakania v rade na cestovný lístok a idete, kam vám napadne.

Ďalšou výhodou je samotná jazda. Človek totiž z kabíny rušňa vidí veci, ktoré nemá možnosť zažiť každý. Ten svet okolo je ozaj iný ako spoza volantu. Okrem pozorovania trate sledujete východy i západy slnka z rôznych miest a to je pohľad, na ktorý len tak nezabudnete. Vidíte proste tú krajinu aj inak ako ostatní. To človek jednoducho musí zažiť, je to naozaj krása. Ten, čo tvrdí, že z chrbta koňa je najkrajší výhľad, ešte nesedel v rušni.

Medzi ďalšie výhody patrí aj to, že nejde o nejakú prácu za pásom, pri ktorej zažívate deň čo deň tú istú rutinu. Ako som už vravel, u nás je každá zmena iná a človek nemá čas sa nudiť. Podľa mňa jednotlivé zmeny ubiehajú až príliš rýchlo, ak to človeka baví a napĺňa. 

Aká bola vaša práca snov pred prvým, plno úväzkovým zamestnaním? Aká je teraz?

Moja práca snov bola vždy v dopravnom odvetí. Od veľmi útleho detstva som túžil byť rušňovodičom, keďže otec jazdil 22 rokov a celý ten čas ho to bavilo. Na rušňoch som priam vyrastal, železničná stanica bola mojím druhým domovom. Všetky mená rušňov a základné údaje o nich som vedel ešte predtým, než som začal chodiť do škôlky. Celý čas som sníval, aké to môže byť, keď sa jedného dňa sám pohnem s vlakom a poviem si: „Tak už som ten rušňovodič!“ A zrazu je to tu.

Po maturite som síce najprv rozmýšľal, či naozaj chcem ísť práve touto cestou, lebo som začal mať obavy z ťažkého výcviku. Začali prvé pochybnosti o mne samom aj o mojom budúcom povolaní, ale len čo som nastúpil na školenie do Strečna, všetko toto opadlo a absolútne to neľutujem. Veď som si predsa životný splnil sen, nie?

Som hrdý na to, že sa mi podarilo stať sa rušňovodičom. Táto práca ma veľmi baví a verím, že ešte aj dlho bude. Sladká odmena v podobe riadenia mnohotonového železného kolosu na koľajniciach je skrátka neopísateľná. 

Jakub Dušan Kelo
Rušňovodič

Ďalší článok