Skip to main content
Domovská stránka » Kariéra 2025 » NAŠA HODNOTA NIE JE V TOM, ČO VIEME, ALE V TOM, ČO ZDIEĽAME
ADVERTORIAL

Známy výrok bývalej CEO firmy IBM Ginni Rometty vysvetľuje, prečo má až 84 % firiem v rebríčku Fortune 500 zavedený mentoring a v prvej 50-ke tohto rebríčka ho implementovala každá spoločnosť.

Lenka Hlinková

riaditeľka vzdelávacej iniciatívy Skilloria

Podľa portálu Mentorloop.com firmy s formálnym mentoringovým programom dosahujú profit o 18 % vyšší ako priemer, pričom firmy bez mentoringu zaostávajú za priemerom až o 45 %. Napriek tomu, že 76 % ľudí považuje mentoring za dôležitý, len 37 % má v skutočnosti mentora.

Mentoring výrazne vplýva na motiváciu a udržanie si zamestnancov.

Mentorovaní ľudia sa cítia v práci podporovaní (87 %), zvýšilo im to pracovné sebavedomie, rozvinuli vzťahy v rámci organizácie a sú rozhodnutí mentorovať v budúcnosti iných. Mentori zas pociťujú v práci nižšiu mieru úzkosti, táto zodpovednosť im dodáva v zamestnaní pocit naplnenia a až 97 % z nich sa aj vďaka tomu cíti v práci hodnotne. Mentori sú 6-krát častejšie povyšovaní ako „nementori“ a 28 % ľudí, ktorí mentorujú kolegov, získavajú zvýšenie platu, oproti priemerným 5 % ľudí, ktorí sa mentoringu nevenujú.

mentoring
Zdroj: Adobe Stock

Na rozdiel od lektorovania, ktoré zvyšuje kompetencie, povzbudzovanie iných k prekonávaniu prekážok mentorom zvyšuje sebadôveru a motiváciu, a to pripomínaním si nástrojov, ktoré už sami poznajú. Rastú aj ich očakávania voči sebe samým, aby boli vzorom. Mentoring ako dlhodobejšie, cielené odborné vedenie, zamerané na osobný a profesný rast, je založené na vzťahu a môže mať rôzne formy – od tradičného individuálneho mentoringu cez reverzný, kde mladší zamestnanci mentorujú starších, až po skupinový, kde jeden mentor vedie viacerých „mentees“ naraz. Profitujú z neho vždy obe strany a napokon aj organizácia, pokiaľ v nej vládne kultúra spolupráce, nie vzájomnej súťaže.

Zavedenie mentoringu nemusí byť nákladné. Jeho prínos má nevyčísliteľnú hodnotu v tom, že sa zamestnanci učia „klonovať“ svoje zručnosti a odovzdávať ich ďalej ako štafetu, namiesto toho, aby si svoju expertízu chránili ako konkurenčnú výhodu alebo s ňou odchádzali inam.

Next article