Home » Kvalitný život » Bravčová masť ako ju (ne)poznáme
bravčová masť

Bravčová masť ako ju (ne)poznáme

Bravčová masť v poslednej dobe stratila svoje významné postavenie vďaka všeobecnému mylnému presvedčeniu, že ak sa chceme zdravo stravovať, mali by sme sa jej vyhýbať veľkým oblúkom. Je to však naozaj tak? Vďaka mnohým vedeckým prieskumom sa ukazuje, že toto presvedčenie nie je pravdivé.

Bravčová masť pod mikroskopom
Bravčová masť patrí do skupiny jedlých živočíšnych tukov, ktoré spoločne so sacharidmi a bielkovinami tvoria základné živiny potravín. Inak povedané, neobsahuje nič, čo by nášmu telu bolo cudzie. Možno to pre vás bude prekvapivé, ale svojím zložením sa podobá obľúbenému olivovému oleju.

Zloženie bravčovej masti (100 g):

  • obsahuje približne 41 % nasýtených mastných kyselín, 58 % nenasýtených mastných kyselín a 10 % polynenasýtených mastných kyselín
  • obsah cholesterolu je len 7 g na 1000 g
  • počas dlhšej tepelnej úpravy (nad 180°C) – na rozdiel od rastlinných olejov – nevznikajú v tak vysokej miere karcinogénne látky

Niečo o mastných kyselinách
Bravčová masť obsahuje už spomínané mastné kyseliny. Aký význam však majú pre ľudský organizmus? Poznáme tri druhy mastných kyselín – olejovú, linolovú a linolenovú, ktoré sú obsiahnuté v bravčovej masti vo veľmi priaznivom pomere.

  1. Olejová mastná kyselina: pomáha znižovať hladinu LDL cholesterolu, napomáha v prevencii diabetu, očných ochorení či osteoporózy a i.
  2. Linolová mastná kyselina (6-omega mastné kyseliny): spomaľuje rast tukového tkaniva, znižuje hladinu LDL cholesterolu a triglyceridov v krvi, bráni predčasnej ateroskleróze,  vysokému krvnému tlaku, priaznivo ovplyvňuje imunitu a i.
  3. Linolenová mastná kyselina (3-omega mastné kyseliny): je dôležitá pre riadenie životných procesov v organizme, správnu funkciu bunkových stien nervov,  imunity a srdcovo – cievneho systému, pomáha v boji proti alergiám, ekzémom či zápalom a pod.

Nutričné ​​aspekty a zdravé stravovanie
Zdravé stravovanie sa stalo zložitou vedou. Je potrebné si uvedomiť, že kľúčovým faktorom k zdravému životnému štýlu nie je radikálne obmedzovanie tukov v strave, ale ich správny výber a pomer v potrave.

Jedzte zdravo, ako jedli naši predkovia…“  tvrdí profesor Viliam Bada, prednosta, III. Internej kliniky na Kramároch, ktorý bravčovej masti dôveruje a vyvracia viaceré mýty o tom „čo je zdravé a čo nezdravé“.

Moderná medicína dnes už aktívne vyvracia mýtus, že konzumácia bravčovej masti nám škodí a margarín prospieva. Mnohí odborníci sa prikláňajú k jej využívaní pri dlhšom vyprážaní či pečení, pre ktoré je vďaka svojmu zloženiu ako stvorená a zároveň neohrozuje zdravie v takej miere, ako tomu je pri používaní iných olejov či tukov.
TIP: Aká bolesť, taká masť… vravievali už naše staré mamy. Vyskúšajte napríklad hrejivý zábal z bravčovej masti na boľavé priedušky, či hojivú masť na hemoroidy.
Dámy, pozor! Bravčová masť – obsahuje kyselinu hyalurónovú, ktorá má schopnosť vyhladzovať vrásky. Preto ju neváhajte využiť aj ako pleťovú masku.

Bravčová masť  je jedným slovom dobrá
Vedci po rozsiahlych výskumoch zistili, že cholesterol obsiahnutý v živočíšnych tukoch nemá tak výrazný vplyv na hladinu cholesterolu v krvi človeka, ako sa pôvodne predpokladalo. To znamená, že domnienka o tom, že bravčová masť vo vysokej miere negatívne ovplyvňuje rozvoj cholesterolu, nie je podložená.
Rozhodli ste sa pre užívanie bravčovej masti vo vašom jedálničku? Začleňujte ju postupne, keďže jej chuť je úplné iná, na akú ste doteraz zvyknutí pri priemyselne vyrábaných margarínoch či olejoch. Prajeme vám dobrú a zdravú chuť!

Next article